REGULAMIN INTERNATU PRZY SOSW W OLBIĘCINIE
- PODSTAWY PRAWNE WYDANIA REGULAMINU
Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowi:
- Ustawa z dnia 7.09.1991r o systemie oświaty ( Dz.U.z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późniejszymi zmianami)
- Ustawa z dnia 14.12. 2016r. – Prawo oświatowe
- Statut SOSW
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą , działającą przy SOSW w Olbięcinie.
- Internat ośrodka obejmuje swoją działalnością wszystkich wychowanków, którzy ze względu na dużą odległość z domu rodzinnego do szkoły, złe warunki bytowe lub inne okoliczności nie mogą dojeżdżać do szkoły.
- Regulamin określa szczegółowe zasady działalności internatu, tworzy warunki do rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki.
§ 2. CELE I ZADANIA INTERNATU
- Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo-wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zamiłowań, zainteresowań i uzdolnień.
- Internat zapewnia wychowankom stała opiekę i realizacje procesów wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
- Podstawowym zadaniem realizowanym przez zespół wychowawców w poszczególnych grupach jest dążenie do pełnego usamodzielnienia wychowanków i przygotowanie ich do dorosłego życia z uwzględnieniem godności osobistej, poczucia własnej wartości i twórczej aktywności.
- Do zadań internatu w szczególności należy:
- zapewnienie wychowankom zakwaterowania i wyżywienia,
- zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych,
- zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
- stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowania własnych imprez kulturowych, sportowych i turystycznych,
- upowszechnianie różnorodnych form aktywności fizycznej i dbałości o własny stan zdrowia,
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania różnych prac porządkowo- gospodarczych,
- rozwijanie samorządności wychowanków, ich samodzielności i zaradności życiowej,
- zapewnienie warunków do korzystania ze świetlicy, dostępnych programów telewizyjnych i innych udogodnień socjalnych.
§ 3. ORGANIZACJA INTERNATU ORAZ ZASADY REKRUTACJI
- W internacie może zamieszkać 60 wychowanków.
- Tygodniowy wymiar godzin pracy wynosi 49 godzin ( wychowankowie z dysfunkcją intelektualną w stopniu lekkim i 70 (wychowankowie z dysfunkcja intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym).
- Liczba wychowanków w grupie internackiej dla dzieci z dysfunkcją w stopniu lekkim nie powinna być mniejsza niż 10 osób i nie może przekraczać 16 osób.
- Liczba wychowanków w grupie internackiej dla dzieci z dysfunkcją w stopniu umiarkowanym i znacznym powinna wynosić nie mniej niż 6 osób i nie więcej niż 8.
- W przypadku gdy co najmniej u jednego z wychowanków w grupie występuje niepełnosprawność sprzężona lub głębszy stopień upośledzenia, określona liczba wychowanków może być zmniejszona o 2 osoby.
- Internat czynny jest w okresie trwania zajęć dydaktycznych w szkole od poniedziałku do piątku.
- Podstawową komórkę organizacyjną stanowi grupa wychowawcza.
- Mieszkańcami internatu są uczniowie Szkoły Podstawowej Specjalnej, Branżowej Szkoły Specjalnej I Stopnia i Specjalnej Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
- Praca wychowawcza w internacie zorganizowana jest według harmonogramu (załącznik 1).
- W godzinach od 22.00 do 6.00 zorganizowana jest nocna opieka pedagogiczna.
Nad wychowankami czuwa pracownik nocny oraz pracownik pedagogiczny. - W celu realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych działa ,, Zespół wychowawców internatu”, w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni internatu.
- Zespół wychowawców ma prawo dokonywania analizy działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz formułowanie wniosków zmierzających do stałego podnoszeni ich poziomu.
- Nadzór nad wykonywaniem wniosków z posiedzeń Zespołu Wychowawczego oraz zadań z nich wynikających sprawuje wyznaczony przez Dyrektora wychowawca.
- Przedstawiciele zespołu wychowawczego mają prawo uczestniczenia z wychowawca klasy w ustalaniu oceny z zachowania.
- Wychowawcy maja prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach rozpatrujących sprawy wychowanków z przydzielonej grupy.
- Podstawą realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych jest Roczny Plan Pracy Opiekuńczo-Wychowawczej.
- Rozkład dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, prace na rzecz internatu i środowiska, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne formy wypoczynku i rozrywki.
- Reprezentantami ogółu mieszkańców internatu jest Samorząd Internatu.
- Opiekę nad Samorządem internatu sprawuje wychowawca wybrany przez młodzież.
- Każde wyjście lub wyjazd z internatu muszą być uwzględnione z wychowawcą dyżurnym.
- Zasady zakwaterowania w internacie:
- zakwaterowanie w internacie jest bezpłatne,
- o przyjęcie do internatu może ubiegać się każdy uczeń szkoły,
- do internatu wychowankowie składają podania na ustalonym przez szkołę druku w chwili składania dokumentów do szkoły,
- o przyjęciu do internatu decyduje dyrektor.
§ 4. WYCHOWANKOWIE
1.1. Prawa i obowiązki wychowanków mieszkających w internacie
Wychowanek ma prawo do:
- Bezpłatnego zakwaterowania i odpłatnego wyżywienia.
- Korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień.
- Wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą w innych zajęciach kulturalnych , sportowych, turystycznych.
- Korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie.
- Współuczestnictwa poprzez przedstawicielstwa samorządu w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu.
- Odwiedzin znajomych oraz kolegów tylko za zgoda wychowawcy, po okazaniu dowodu tożsamości lub legitymacji szkolnej w miejscu wyznaczonym przez wychowawcę.
1.2. Obowiązkiem wychowanka mieszkającego w internacie jest:
- Nauka własna:
- Obowiązkowa nauka własna odbywa się w czasie przewidzianym w rozkładzie dnia.
- W czasie trwania nauki obowiązuje cisza. Czas przeznaczony na naukę należy wykorzystywać efektywnie.
- W ustalonych przypadkach wychowanek może być zwolniony z nauki własnej za zgodą wychowawcy.
- Przestrzeganie zasady współżycia w internacie:
- Współżycie wychowanków powinno opierać się na zasadach uczciwości i uprzejmości wobec koleżanek, kolegów i wszystkich pracowników internatu.
- Wszelkie nieporozumienia między wychowankami rozpatruje wychowawca grupy oraz Samorząd.
- Wychowanek powinien podporządkować się poleceniom wychowawców i pracowników internatu.
- Odnosić się z szacunkiem do pracowników internatu i współmieszkańców. Wychowankowie starsi winni służyć pomocą młodszym kolegom.
- Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się w każdym miejscu, dbać o kulturę słowa ( zakaz używania wulgaryzmów).
- Przestrzeganie postanowień przepisów porządkowych:
- Utrzymywać porządek, czystość, estetykę pokoi mieszkalnych, pomieszczeń internackich,
- Uczestniczyć w doraźnych pracach na rzecz internatu i środowiska,
- Pełnić dyżury na terenie internatu według ustalonego harmonogramu,
- Oszczędnie i prawidłowo użytkować energię elektryczną i wodę.
- Terminowe wnoszenie opłat za wyżywienie do 15 każdego miesiąca.
- Troska o mienie internatu:
- Szkody spowodowane niewłaściwym użytkowaniem sprzętu oraz wszelkie inne zniszczenia wychowanek zobowiązany jest naprawić.
- Przestrzeganie zasady bezpieczeństwa, higieny i zdrowia:
- Wychowankowie zobowiązani są do przestrzegania zasad BHP w internacie i poza nim.
- Ze względu na bezpieczeństwo pożarowe zabrania się zamykania pokoju od wewnątrz.
- Wychowankowie zobowiązani są do przestrzegania przepisów ppoż,
W razie ogłoszenia alarmu pożarowego wszyscy wychowankowie opuszczają internat pozostawiając otwarte drzwi od pokoju. - Należy zachowywać ostrożność przy wykonywaniu różnych czynności (prace porządkowe, dyżury w stołówce),
- Nie można przechowywać w internacie środków mogących spowodować zagrożenia zdrowia lub życia,
- Zabrania się instalowania urządzeń elektrycznych w pokojach (żelazka, czajniki elektryczne, itp.),
Wszelkie usterki elektryczne należy zgłaszać wychowawcy lub konserwatorowi. - W razie choroby lub wypadku niezwłocznie zgłaszać ten fakt wychowawcy.
- Zabrania się pisania papierosów i e-papierosów na terenie internatu,
- Zabrania się wnoszenia , posiadania alkoholu i innych środków odurzających do internatu oraz przebywania w internacie będąc pod ich wpływem.
- Za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na mieszkańców oraz w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków o których mowa w 1.1, 1.2 ( pkt V) wychowanek może utracić prawo do mieszkania w internacie.
- Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu podejmuje Dyrektor.
1.3 Rodzaje nagród i kar
- Wychowankom szczególnie wyróżniającym się mogą być przyznane następujące formy nagród:
- pochwała wychowawcy,
- nagroda rzeczowa,
- list pochwalny do rodziców,
- pochwała dyrektora wobec młodzieży.
Wychowanek może być nagrodzony za: - wzorowe wypełnienie obowiązków wychowanka internatu,
- pracę na rzecz internatu,
- pracę nad swoim rozwojem przynosząca widoczne efekty.
- W przypadku naruszenia zasad współżycia w internacie i przepisów porządkowych wychowanek może być ukarany:
- upomnieniem wychowawcy,
- naganą wychowawcy,
- upomnieniem Dyrektora,
- naganą Dyrektora,
- czasowym zawieszeniem praw mieszkańca w internacie,
- zmianą pokoju mieszkalnego,
- usunięciem z internatu decyzją Dyrektora na wniosek Wychowawcy internatu po zasięgnięciu opinii Zespołu Wychowawczego.
Uczeń zostaje usunięty z internatu bez zastosowania degradacji kar w przypadku: - spożywania alkoholu lub spożywania narkotyków na terenie internatu,
- przyjścia do internatu w stanie nietrzeźwym lub używania narkotyków lub innych środków odurzających,
- stanowi istotne zagrożenie dla bezpieczeństwa, zdrowia i życia innych wychowanków.
- Wszystkie kary udzielane są w formie pisemnej.
- Kara może być zatarta po 4 miesiącach, gdy widoczna jest pozytywna zmiana zachowania ucznia. Z wnioskiem o zatarcie kary występuje nauczyciel lub wychowawca do Dyrektora internatu.
Informacje dodatkowe:
- Rodzice, opiekunowie wychowanka nie przestrzegającego regulaminu zobowiązani są do osobistego wstawiennictwa w internacie w wyznaczonym terminie w celu podjęcia wspólnych oddziaływań.
- W przypadku stwierdzenia przez wychowawców spożycia alkoholu przez wychowanka rodzic jest zobowiązany o odebranie dziecka z placówki w jak najszybszym czasie.
- Wychowankowie internatu zobowiązani są do noszenia obuwia zmiennego.
- W internacie można przechowywać tylko przedmioty konieczne do nauki i codziennego życia w internacie.
- Nie należy w internacie przechowywać większych sum pieniędzy i wartościowych przedmiotów. W przypadku ich utraty internat nie ponosi odpowiedzialności.
- W piątek przed opuszczeniem internatu, należy zamknąć okna, wyłączyć z kontaktu urządzenia elektryczne oraz zgasić światło.
§ 5. PRACOWNICY INTERNATU
W internacie są zatrudnieni:
- Pracownicy pedagogiczni,
- Pracownicy administracji i obsługi.
Obowiązki pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi określają odpowiednio: Karta Nauczyciela, regulamin pracy oraz szczegółowy zakres czynności i obowiązków.
§ 6. DOKUMENTACJA PRACY
Internat prowadzi następującą dokumentację:
- Roczny Plan Pracy Opiekuńczo-Wychowawczej
- Dziennik zajęć wychowawczych/dziennik elektroniczny
- Księga meldunkowa wychowanków
- Plan dyżurów wychowawców
- Zeszyt raportów nocnych
- Zeszyt dyżurów nocnych
- Kronika Internatu
- Karty żywieniowe.
Dyrektor SOSW
Małgorzata Wisłocka – Czachór
Załącznik 1
do Regulaminu Internatu
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Jerzego Rudlickiego w Olbięcinie
Harmonogram dnia:
06.00 – 08.00 | pobudka, zajęcia higieniczno-porządkowe, śniadanie, wydawanie leków |
08.00 – 14.30 | zajęcia dydaktyczne w szkole |
13.00 – 14.30 | obiad |
14.30 – 17.00 | wyjścia do sklepu, zajęcia rekreacyjne (spacery, wycieczki, rajdy) zajęcia świetlicowe, manualne, prace społeczno-użyteczne, zajęcia gospodarcze i kulinarne |
17.00 – 18.00 | nauka własna, zajęcia czytelnicze |
18.00 – 18.30 | kolacja |
18.30 – 20.00 | zajęcia świetlicowe, gry i zabawy, dyskoteki, zajęcia plastyczne, sportowe, taneczne |
20.00 – 21.00 | kąpiel, zajęcia higieniczno-porządkowe |
21.00 – 22.00 | przygotowanie do ciszy nocnej |
22.00 – 6.00 | cisza nocna |